Praha 3

Návrh zóny 30 mezi Parukářkou a Vítkovem

Účelem dotazníku je získat zpětnou vazbu k podobě návrhu zavedení zóny 30 v oblasti mezi Želivského ulicí a Rokycanovou ulicí. Smyslem zóny má být zvýšení komfortu a bezpečí zejména pěších, sjednocení dopravního režimu v oblasti a zjednodušení dopravního značení. Opíráme se mj. i o reprezentativní  sociologický průzkum mezi obyvateli Prahy 3, podle kterého lidé zavádění zón 30 vítají.

Zóna 30 přináší snížení povolené rychlosti v řešené oblasti. Nejvýraznějším pozitivním efektem pak bývá snížení hluku z dopravy, někdy až o 75 %. Podstatné je také zvýšení pocitu bezpečí, počet nehod se v zónách obvykle sníží o 20-30 %, z bezpečnějšího prostředí těží zejména děti a senioři. Studie uvádějí též pozitivní vliv na nárůst pěší a cyklistické dopravy v území, a tudíž i více sociálních interakcí a pozitivní efekt pro maloobchod a gastroprovozy.
V zónách 30 se obvykle nezřizují nové přechody s vodorovným a svislým dopravním značením, protože chodcům je zde umožněno přecházení prakticky kdekoliv.

Tento konkrétní projekt přináší také další drobné změny. Všechny jsou však navrženy pouze pomocí dopravního značení, bez stavebních či krajinářských úprav. Budeme nicméně rádi, když k otevřeným otázkám vyplníte i své náměty k jiným tématům, které se týkají této lokality. Sběr podnětů je hlavním smyslem tohoto dotazníku.

Dotazník můžete vyplnit i v případě, že v této lokalitě nebydlíte, uveďte to ale prosím pravdivě v dotazníku.

Kromě samotného osazení značek při vjezdu do zóny 30 a odstranění zbytných značek v celém území se projekt soustředí i na konkrétní zlepšení podmínek pro pěší a cyklistickou dopravu v území. Na několika místech se proto v méně přehledných křižovatkách před přechod umisťují subtilní antracitové flexi-sloupky, které brání nelegálnímu parkování v rozhledových úhlech. Na několika křižovatkách se vymisťují překážející kontejnery z chodníků. V několika případech je také navržena reorganizace parkování (např. za účelem uvolnění chodníku od aut). Projekt též doplňuje dnes chybějící severojižní cyklovazby návrhem cykloobousměrek. V zájmu dosažení těchto cílů je v projektu navržen úbytek celkem devíti parkovacích míst.


Zde si můžete stáhnout k prohlédnutí též kompletní výkresy návrhu zóny 30. Následující dotazník se zabývá těmi nejvýraznějšími změnami.
 
Výsledky vyhodnocení dotazníku budou zveřejněny na webu planujtrojku.cz a budou podkladem pro rozhodování radnice Prahy 3.

1. Jaký máte vztah k oblasti vyznačené na mapce výše?

2. Napadá vás nějaké místo v této lokalitě, kde vzniká dopravně nepřehledná či nebezpečná situace, případně místo, které by si zasloužilo změnu? Označte ho v mapě a napište prosím i proč.

3. Nyní si projdeme 6 menších lokalit, kde návrh zóny 30 navrhuje nějakou konkrétní viditelnou změnu: A. OSTROMEČSKÁ - Na křižovatce Roháčova/Ostromečská dnes parkování v prostoru křižovatky zamezují nevzhledné betonové city bloky. Ty by měly být nahrazeny subtilními flexi sloupky. Vybraná původně nevyužitá místa uvnitř city bloků se navrhují využít pro parkování kol. Přímo v Ostromečské navrhujeme změnu podélného parkovacího stání na šikmé, čímž by vznikla tři parkovací místa navíc. Flexi sloupky pro větší ochranu chodců by se pak objevily i před křížením Ostromečské s Žerotínovou. Ulice Ostromečská se nově navrhuje jako obousměrná pro jízdu na kole, aby cyklisté jezdili co nejméně po chodnících. Podobná nestavební řešení s antiparkovacími sloupky slouží pro zajištění většího bezpečí a rozhledů pro chodce překonávající vozovku. Tato podoba dopravního řešení není zamýšlena jako trvalá, jedná se o způsob ověření dopravního ošetření místa, které může v budoucnu potenciálně nahradit opatření v podobě stavebního řešení o stejné funkci. Jak hodnotíte toto řešení?

Hlasujte kliknutím na palce nahoru nebo dolů nebo kliknutím na hodnotu na škále 0 až 10 bodů.

4. A. OSTROMEČSKÁ - Vaše případné připomínky k této lokalitě:

5. B1. NÁMĚSTÍ BARIKÁD - KŘIŽOVATKY Křižovatky na východní straně náměstí čekají letos o letních prázdninách stavební úpravy v rámci projektu BESIP (zvýšená křižovatka s Žerotínovou i nový bezpečnější a kratší přechod v křižovatce s Roháčovou), důležité přístupy k budově školy jsou i ze severu a od západu. Zejména křižovatka Černínova/Roháčova je poměrně frekventovaná, chybí zde přechod pro chodce a často na ní koliduje automobilový provoz s potřebami procházejících školáků. Rozhledy pro chodce na všech přechodech v celé řešené zóně 30 jsou chráněny instalací antiparkovacích flexi sloupků v prostoru před samotným přechodem. Vzhledem k častému pohybu školáků je na křižovatce Černínova/Roháčova navržena ještě důslednější ochrana chodců - flexi sloupky jsou zde v celých obloucích obou ramen křizovatky. Jak hodnotíte toto řešení?

Hlasujte kliknutím na palce nahoru nebo dolů nebo kliknutím na hodnotu na škále 0 až 10 bodů.

6. B1. NÁMĚSTÍ BARIKÁD - KŘIŽOVATKY Vaše případné připomínky k této lokalitě:

7. B2. NÁMĚSTÍ BARIKÁD - PROSTOR PŘED ŠKOLOU Prostor před školou je již dnes přehrazen sloupky, ale z obou stran až k nim zajíždějí auta a vytvářejí nepřehlednou situaci zejména ráno před začátkem vyučování. Projekt zóny 30 navrhuje vyhradit co největší prostor pro děti ze školy a jejich rodiče k volnému pohybu. Nové litinové sloupky by tak měly zabránit vjezdu aut z křižovatky Žerotínova/Koldínova, resp. umožnit jen jejich částečný vjezd a otáčení. Na základě požadavku školy jsou prostřední sloupky navrženy jako sklopné, aby zde mohl zajíždět a parkovat školní autobus odvážející děti na školy v přírodě nebo kurzy plavání. (Na obrázku je křižovatka Žerotínova/Koldínova zvýšená s novými přechody - projekt BESIP, který bude realizován o prázdninách). Jak hodnotíte toto řešení?

Hlasujte kliknutím na palce nahoru nebo dolů nebo kliknutím na hodnotu na škále 0 až 10 bodů.

8. B2. NÁMĚSTÍ BARIKÁD PROSTOR PŘED ŠKOLOU Vaše případné připomínky k této lokalitě:

9. C. KŘIŽOVATKA DOMAŽLICKÁ/ŽEROTÍNOVA - Na několika místech v ulici Domažlická stojí chodcům v cestě kontejnery na tříděný odpad. Návrh kontejnery umisťuje do prostoru vozovky ke krajnici. Obrázek ukazuje křižovatku Domažlická/Žerotínova. Nelegálnímu parkování před přechodem i tady mají zabránit flexi sloupky, prostor mezi nimi se využije pro legální parkování kol. Podobně by popelnice měly být vymístěny z chodníku do vozovky i o kousek výše, na křižovatce Domažlická/Jeseniova, i o kousek níže, na křižovatce Domažlická/Žerotínova, Domažlická/Roháčova a Domažlická/Kališnická. Kontejnery ve vozovce mají být přístupné z chodníku a logicky se jedná o drobné zkrácení stávajícího parkovacího pruhu. Vymístění kontejnerů z chodníku na 4 místech povede k úbytku celkem cca 5 parkovacích míst. Jak hodnotíte vymístění kontejnerů na směsný odpad z chodníků ke krajnici vozovky?

Hlasujte kliknutím na palce nahoru nebo dolů nebo kliknutím na hodnotu na škále 0 až 10 bodů.

10. C. KŘÍŽOVATKA DOMAŽLICKÁ/ŽEROTÍNOVA - Vaše případné připomínky k této lokalitě:

11. D. JESENIOVA V OKOLÍ BUDOVY SPRÁVY ŽELEZNIC (KLINIKA TECHNIKŮ) - Téměř celý jižní břeh chodníku v Jeseniově ulici od budovy rehabilitace (Jeseniova 58) až po křižovatku s ulicí Želivského je obsazen kolmo nebo šikmo parkujícími automobily, což znemožňuje v tomto úseku užívání chodníku chodcům. Výjimkou je prostor před nedávno zrekonstruovanou budovou Správy železnic (Klinika techniků), ke které tak na této straně chodníku chybí pěší vazby. D1 - ÚSEK VPRAVO OD BUDOVY SPRÁVY ŽELEZNIC (KLINIKA TECHNIKŮ) AŽ PO BUDOVU REHABILITACE Návrh zóny 30 toto napravuje alespoň v prostoru před nízkou budovou rehabilitace, kde je šikmé parkování od obruby až ke stěně navrženo nahradit stáním podélným, které umožní průchod kolem. Chodník je zde v plánu i v souvislosti s plánovanou výstavbou domu pro seniory. S opatřením je spojen úbytek 6 parkovacích stání. (Před budovou Správy železnic je dočasně umístěná autobusová zastávka. Po jejím přesunutí zpátky na Hartigovu ulici se zde obnoví podélné parkování.) Jak hodnotíte toto řešení?

Hlasujte kliknutím na palce nahoru nebo dolů nebo kliknutím na hodnotu na škále 0 až 10 bodů.

12. D. JESENIOVA V OKOLÍ BUDOVY SPRÁVY ŽELEZNIC (KLINIKA TECHNIKŮ) -Vaše případné připomínky k této lokalitě:

13. D2 - VLEVO OD BUDOVY SPRÁVY ŽELEZNIC (ÚSEK HÁJKOVA - JANA ŽELIVSKÉHO) - Parkování je řešeno podobně i na celém úseku Jeseniovy mezi křižovatkou Jeseniova/Hájkova a křižovatkou Jeseniova/Jana Želivského. Nabízí se proto reorganizace parkování z příčného na podélné po celé délce tohoto úseku, nebo alespoň po ulici Zelenky Hajského, kde je přechod a severní vstup do parku Červená skála. Tím, že se zde chodník nevyužívá k chůzi, vznikají zanedbané kouty. Uvolnění chodníku by ale znamenalo citelný úbytek parkování, které v nejbližším okolí není jak nahradit. Podpořili byste ještě zásadnější uvolnění chodníku podél parku od stojících aut i za cenu úbytku parkovacích stání (nahrazení příčného stání podélným)?

14. E. KŘIŽOVATKA BISKUPCOVA/ZELENKY-HAJSKÉHO Přejít ulici Zelenky-Hajského z ulice Biskupcova může být mnohdy nekomfortní. Vzhledem k umístění vjezdů do domů není ani příliš jednoduché zde najít vhodné místo pro přechod nebo místo pro přecházení. Projektant zóny 30 nakonec upřednostnil jen umístění dvou flexi sloupků před stávající večerku. Ty by měly zamezit stání aut v křižovatce a díky protilehlému vjezdu do č. p. 11 by mělo být pro pěší snazší překonat ulici bez protahování se přes zaparkovaná auta. Jak hodnotíte toto řešení?

Hlasujte kliknutím na palce nahoru nebo dolů nebo kliknutím na hodnotu na škále 0 až 10 bodů.

15. E. KŘIŽOVATKA BISKUPCOVA/ZELENKY-HAJSKÉHO Uvítali byste zde zřízení klasického přechodu či místa pro přecházení i za cenu úbytku cca 5 parkovacích míst?

Hlasujte kliknutím na palce nahoru nebo dolů nebo kliknutím na hodnotu na škále 0 až 10 bodů.

16. E. KŘIŽOVATKA BISKUPCOVA/ZELENKY-HAJSKÉHO Vaše případné další připomínky k této lokalitě:

17. F. NOVĚ OPRAVENÁ KŘIŽOVATKA JESENIOVA/TOVAČOVSKÉHO Na podzim minulého roku byla realizována nová bezpečnější křižovatka před kostelem sv. Anny (Jeseniova/Tovačovského). Akce z magistrátního programu pro bezpečnější pěší vazby (BESIP) přinesla zvýšení křižovatky do jedné roviny s chodníky, zpomalovací prahy, výrazně lepší rozhledy pro bezbariérové přecházení, kratší místa pro přecházení a ochranu chodců litinovými sloupky. Jak tuto již hotovou křižovatku hodnotíte?

Hlasujte kliknutím na palce nahoru nebo dolů nebo kliknutím na hodnotu na škále 0 až 10 bodů.

18. F. NOVĚ OPRAVENÁ KŘIŽOVATKA JESENIOVA/TOVAČOVSKÉHO Vaše případné připomínky k ní:

19. Odpovězte prosím ještě na několik obecných otázek k celé lokalitě. Jak obecně hodnotíte snahu o větší ochranu a pohodlí pěších v celém projektu např. instalací subtilních flexi-sloupků v místě před přechody či vymístěním kontejnerů nebo parkujících aut z chodníku?

20. Jak obecně hodnotíte snahu o lepší podmínky pro cyklodopravu – zejména cykloobousměrnost v příčných severojižních ulicích – Lukášova/Blahoslavova, Ostromečská, Hájkova, Zelenky-Hajského, ale i např. nová místa pro parkování kol ve vozovce?

21. Považujete zavedení zóny 30 v této oblasti obecně za smysluplné?

22. Chcete nám k projektu ještě něco sdělit?